Blog Post

Πάγκοι λαικής σε e-shop

Από τότε που θυμάμαι τον ευατό μου, μου έρχονται εικόνες από το μαγαζί του πατέρα μου. Ο πατέρας μου, βλέπεται, είχε την άποψη ότι θα ήταν χρήσιμο να πηγαίνω στο μαγαζί όσο πιο συχνά μπορούσα ¨για να μπαίνω σιγά σιγά στην δουλειά». Έτσι λοιπόν, σαν μικρό παιδί, στις γιορτές και στις αργίες, αντί να είμαι με τους φίλους μου και να «αλητεύω», βρισκόμουν στο κατάστημα «Μητρούδης«, και βοηθούσα με όποιο τρόπο μπορούσα.

Πριν από 15 χρόνια, η εταιρεία Μητρούδης βρισκόταν σε ένα δρόμο της Θεσσαλονίκης, και κάθε βδομάδα, για μια ολόκληρη μέρα, ακριβώς μπροστά στο μαγαζί στηνόταν μια «λαϊκή αγορά». Από ιις γύρω περιοχές της Θεσσαλονίκης μαζευόταν, από τις 5.00 τα χαράματα, παραγωγοί, έστηναν τους πάγκους τους, έβαζαν τις ομπρέλες τους και άπλωναν τις καλιέργειες τους, μέχρι να ξεπουλήσουν. Κάθε βδομάδα, για  εκείνη τη μέρα, όλη η δουλειά άλλαζε. Το να μπει κάποιος/α στο μαγαζί γινόταν δύσκολο, μια και στην είσοδο, στην βιτρίνα, δεξιά και αριστερά, υπήρχαν παρκαρισμένα φορτηγά και τελάρα με λαχανικά και φρούτα. Οι εταιρείες που συνεργαζόμασταν, δεν έφερναν εμπορεύματα εκείνη τη μέρα, μια και δεν μπορούσαν να ξεφορτώσουν. Τα προιόντα που πουλούσαμε απευθυνόταν σε μεγαλύτερες, ηλικιακά, κυρίες (ας μην κρυβόμαστε η πλειοψηφία των ανθρώπων που πηγαίνουν στην λαική είναι μεγάλες κυρίες και μεγάλοι κύριοι). το αποτέλεσμα ήταν ότι εκείνη την μέρα, πουλούσαμε διαφορετικά προίόντα από αυτά συνηθίζαμε να πουλάμε τις υπόλοιπες. Η μέρα λοιπόν εκείνη, παρά το γεγονός ότι μας έβγαζε απο  την ροή της εβδομάδας, ήταν πάντα η καλύτερη μέρα της βδομάδας. Είχε το διπλάσιο κόσμο από τις υπόλοιπες και αντίστοιχα τον διπλάσιο τζίρο. Κάθε βδομάδα, είτε είχε ήλιο, είτε έβρεχε, όλοι ερχόταν με τα καλάθια τους και έκαναν την βόλτα τους από τους πάγκους ,με τα λαχανικά και τα φρούτα, αλλά και από το δικό μας μαγαζί.

Πέρασαν τα χρόνια, μεγάλωσαν οι άνθρωποι, έφυγε το μαγαζί μας από το σημείο που βρισκόταν,άλλαξαν και οι συνήθειες των ανθρώπων. Άλλαξαν ακόμα και τα εμπορεύματα που έχουν οι πάγκοι πλέον. Εκεί που παλιά βρισκόταν το αγγουράκι και η ντομάτα, τώρα υπάρχει μια ωραιότατη ποικιλία από ρούχα και εσώρουχα, από παπούτσια και κάλτσες, από πυζάμες για κάθε νούμερο και κάθε γούστο. Ο κόσμος ξεκίνησε να αγοράζει από την λα’ι’κή τα είδη που μέχρι εχθές τα αγόραζε από τα καταστήματα. Ο λόγος. Ήταν πιο φθηνά. 

Έτσι στην θέση των πάγκων με τις ντομάτες και τα πορτοκάλια, τώρα βρισκόταν πάγκοι με εσώρουχα και πυζάμες. Και παραδίπλα ένας άλλος πάγκος, με ρούχα και  τζην. Ο κόσμος έκανε ουρά και έψαχνε να βρει μανιωδώς το κατάλληλο ρούχο , στο ιδανικό χρώμα και στην κατάλληλη τιμή. Κανένας δεν φαίνεται να ενοχλείται από το γεγονός ότι δεν υπήρχε κάποιος που να γνωρίζει τις διαφορές στις ποιότητες των ρούχων που πουλούσαν. Βαμβακερά, πολυεστερικά, όλα ήταν ένα κουβάρι μπροστά στου δεκάδες υποψήφιους αγοραστές, αλλά κανένας δεν έδινε σημασία. Ήταν ο μόνιμος καβγάς που είχαμε με τις πελάτισσες στο δικό μας μαγαζί. Αν δεν ήταν καλή η ποιότητα, αν έμπαινε στο πλύσιμο, αν ξεχείλωνε μετά από καναδυό φορές που φοριόταν, έπρεπε να το δεχτείς πίσω. Στην λαική όμως δεν ήταν το ίδιο. Ο μόνος λόγος επειδή ήταν πολύ καλή η τιμή

Τα χρόνια πέρασαν, τα πράγματα άλλαξαν για άλλη μια φορά, οι άνθρωποι ξαναγύρισαν στα καταστήματα, βέβαια έγιναν πιο απαιτητικοί στην ποιότητα και πιο ιδιότροποι στις τιμές. Σαν κάθε καινούργιο και διαφορετικό, έτσι και αυτή η αλλαγή τράβηξε προσωρινά τον κόσμο και μετά από ένα χρονικό διάστημα όλα ξαναγύρισαν στον κανονικό τους ρυθμό. Οι πάγκοι δεν έφυγαν ποτέ από τις λαϊκές αγορές και πάντα υπάρχουν αυτοί που θα ψωνίσουν από τον πάγκο, αλλά πλέον ο καταναλωτής ξέρει ότι τα πράγματα που θα βρει εκεί δεν είναι ίδια με αυτά που θα βρει σε ένα κατάστημα. Ξέρει επίσης ότι σε ένα κατάστημα θα βρει έναν άνθρωπο που θα του αφιερώσει τον χρόνο του, για να τον βοηθήσει να αγοράσει κάτι που του ταιριάζει και  θα τον εξυπηρετήσει, και όχι μόνο κάτι το οποίο είναι φθηνό. Έχει την δυνατότητα ότι του αρέσει, να το προβάρει και να βρει ακριβώς το νούμερο του, καθώς και το χρώμα που του ταιριάζει περισσότερο. Ξεκίνησε να γίνεται καθοριστικός παράγοντας η εξυπηρέτηση στα καταστήματα (σε συγκρίση με του πάγκους τις λαικής). Άρχισαν να εκτιμάνε τους καταστηματάρχες που είναι ευγενικοί και εξυπηρετικοί και να ξαναεπισκέτπονται τα μαγαζιά τους, για αυτό το λόγο. Πλέον μπορούσαν να δοκιμάσουν τα προϊόντα που αγόραζαν σε ένα δοκιμαστήριο και να δεχθούν την γνώμη του/της υπαλλήλου, που θα τους βοηθούσε να δοκιμάσουν ένα παρόμοιο ρούχο/εσώρουχο ή να δοκιμάσει ένα  μεγαλύτερο/μικρότερο νούμερο.

Απο την άλλη τα καταστήματα, έγιναν πιο προσεγμένα και μέσα και έξω. Οι καταστηματάρχες άρχισαν να δίνουν μεγαλύτερη σημασία στα χρώματα και στον τρόπο που τοποθετούν τα πράγματα μέσα σε ένα κατάστημα. Περισσότερα χρήματα πλέον ξοδεύονται για τις βιτρίνες και τον τρόπο που διακοσμείται, ένα κατάστημα. Ξεκίνησαν να δίνουν περισσότερη σημασία στον καταναλωτή και να προσπαθούν να ικανοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες επιθυμίες των καταναλωτών. Σε λογικά πάντα πλαίσια.

Τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με τα καταστήματα και τους πάγκους την λαικής, δημιουργήθηκαν και ένας νέος τρόπος πώλησης. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shop), από τα οποία ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορούσε να κοιτάξει, να συγκρίνει και να επισκεφτεί δεκάδες καταστήματα, από την άνεση και  την γαλήνη του σπιτιού του/της, είτε στην διάρκεια την ημέρας, είτε πολύ αργά το βράδυ. Πλέον θα μπορούσε να αγοράσει ότι ήθελε και να μην ανησυχεί για τον τρόπο με τον οποίο θα το κουβαλήσει σπίτι του/της (μεταφορικές εταιρείες αποστέλλουν καθημερινά χιλιάδες αντικείμενα, διαφόρων διαστάσεων, σε κάθε μήκος και πλάτος όχι μόνο της Ελλάδος, αλλά όλου του κόσμου). Χρόνο με τον χρόνο όλο και περισσότερα καταστήματα ξεπροβάλουν στο ιντερνέτ και αντίστοιχα αυξάνονται και οι χρήστες και πιθανοί αγοραστές. Ενώ στην αρχή, το ίντερνετ ήταν ένα μέσο μόνο για τους νέους και αυτούς που είχαν ακαδημαϊκές γνώσεις, πλέον έχει φτάσει να είναι μια ασχολία για όλους τους ανθρώπους και ένας παγκόσμιος τρόπος πληροφορίας και αγοράς. Είτε είναι μορφωμένοι, είτε είναι μεγάλης ή πιο μικρής ηλικίας, όλοι έχουν πρόσβαση στην παγκόσμια πληροφορία και φυσικά στην κατανάλωση. Πλέον δεν έχει σημασία αν βρίσκεσαι σε ένα μικρό μέρος στην Ελλάδα, που δεν έχει πολλούς κατοίκους ή σε ένα πολυσύχναστο μέρος στο κέντρο μίας μεγαλούπολης. Μπορείς από εκείνο το μέρος να απευθύνεσαι σε όλο το πληθυσμό της χώρας (ή του κόσμου) και να αποστέλλεις καθημερινά πράγματα προς δεκάδες διαφορετικούς προορισμούς και καταναλωτές. Εκατοντάδες φυσικά ήταν τα κρούσματα απάτης στις συναλλαγές με e-shop, ειδικά τα πρώτα χρόνια. Αλλά χρόνο με τον χρόνο, έφτασε να είναι από τους πιο ασφαλής τρόπους συναλλαγής, αφού πλέον υπάρχουν γραπτές αποδείξεις  (αποδεικτικά mail), και εταιρείες τραπεζών που ξασφαλίζουν την ομαλή και ασφαλή συναλλαγή μεταξύ καταναλωτή και πωλητή (e-banking).

Έτσι πλέον από τους πάγκους της λαϊκής, την ελλιπή εξυπηρέτηση και την κακής ποιότητας προϊόντα, έχουμε φτάσει στην εξειδικευμένη πώληση, την λεπτομερή περιγραφή στις σελίδες των e-shop, την άμεση επικοινωνία αγοραστή και καταναλωτή και όλα αυτά μέσα από το σπίτι του καθενός, την ώρα που είναι βολική για τον καθένα και φυσικά μπροστά στην πόρτα μας.

Καλές και ασφαλής αγορές.

Μητρούδης Μιχάλης

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *